ICT-dienstverlening

Leo Ruijs

Van ict-beheer naar ict-servicemanagement

Boekomslag voor ICT-dienstverlening

ICT-dienstverlening
Paperback, ISBN 9789039526675
€ 46.95

Uitleg: klik op een winkel om te zien of het boek daar te koop is.

Boekbeschrijving

ICT-dienstverlening 3e druk is een boek van Leo Ruijs uitgegeven bij Academic Service. ISBN 9789039526675

Binnen de ict gaat veel aandacht uit naar het ontwerpen en ontwikkelen van informatiesystemen en infrastructuren. Na ingebruikname van deze systemen breekt een fase aan waarin beheer en exploitatie centraal staan. Dit beheer was lange tijd vooral op de techniek gericht. Met de introductie van Service Management staat niet langer de techniek, maar de behoefte vanuit bedrijfsprocessen centraal.

Dit studieboek voor het hoger onderwijs beschrijft een groot aantal aspecten binnen het werkveld van ICT Service Management en geeft de onderlinge relaties aan. Inmiddels zijn een groot aantal best-practices, modellen en methoden voor IT-dienstverlening beschikbaar en een aantal hiervan worden in dit boek toegelicht, zoals Looijen, ITIL, ASL, BISL, MOF, IT Governance, COBIT en ISO20000.

De kern van het boek beschrijft een generieke benadering voor IT-dienstverlening: er zijn geen kant-enklare oplossingen, maar dienstverlening begint bij het maken van afspraken. Met behulp van het Service Management Lemniscaat afgeleid van het Gapmodel uit de servicemarketing wordt beschreven hoe klanteisen de basis vormen voor afspraken. Vervolgens moeten activiteiten geselecteerd worden die de borging vormen voor het nakomen van deze afspraken. Continu meten en regelmatig evalueren maken de plando- check-act cyclus van het Service Management Lemniscaat compleet. Uiteraard bieden best-practices, modellen etc. hierbij ondersteuning.

Online support
Via de pagina bij dit boek op www.academicservice.nl is aanvullend materiaal beschikbaar, waaronder meer informatie over de behandelde onderwerpen, een toelichting op de casus, een werkboek, diverse bijlagen en aantal extra vragen bij de stof.

Leo Ruijs heeft ruime ervaring op het gebied van IT-beheer en Service Management. Naast interim management en advies, verzorgt hij regelmatig trainingen en (gast) colleges.

Wouter de Jong was langdurig verbonden aan de Technische Universiteit in Delft als universitair docent informatica.

Boekspecificaties

  • Druk
  • 3e druk
  • ISBN
  • 9789039526675
    • Taal
    • Nederlands
    • Bindwijze
    • Paperback
    • Verschijningsdatum
    • maart 2013
    • Afmetingen
    • 24 x 17 x 1,8 cm
    • Aantal pagina's
    • 452 pagina's
    • Kaarten inbegrepen
    • Nee
    • Illustraties
    • Nee
    • Co-auteur
    • Wouter de Jong
    • Extra groot lettertype
    • Nee
    • Subtitel
    • van ict-beheer naar ict-servicemanagement
    • Thema Subject Code
    • UFL
    • Type school
    • Hoger Onderwijs

Uitgebreide specificaties

Beknopte specificaties

Aanraders

Lezers van ICT-dienstverlening toonden ook interesse in de volgende boeken. Klik hier om meer aangeraden boeken te bekijken.

Boekomslag van 'Foundations van ITIL®  V3'

Paperback

€ 34.83

Boekomslag van 'Sturing en Organisatie van ICT-voorzieningen'

Paperback

€ 58.25

Boekomslag van 'De zeven eigenschappen van effectief leiderschap'

Paperback

€ 27.50

Boekomslag van 'Leerboek ICT-toepassingen'

Hardcover

€ 73.50

Boeken tips

Bekijk de boeken tips voor meer inspiratie. Leuk voor jezelf of als cadeau, hier vind je alle boeken tips.

De Bergmankronieken deel 6

De Bergmankronieken deel 6

Het oordeel van Hjörth Rosenfeldt is het nieuwste deel in de serie De Bergmankronieken. In dit boek is de onuitstaanbare psycholoog Sebastian teruggekeerd naar zijn oude leven.

De nieuwste thriller van Harlan Coben

De nieuwste thriller van Harlan Coben

De ontdekking is de nieuwste thriller van Harlan Coben. In dit boek word je meegesleurd van cliffhanger naar cliffhanger. Lees hier meer over dit juweel van een thriller vol verrassende plotwendingen.