Dit boek delen?

Handboek psychodiagnostiek voor de hulpverlening aan kinderen en adolescenten, Tijdstroom, Uitgeverij de

Omslag van 'Handboek psychodiagnostiek voor de hulpverlening aan kinderen en adolescenten'

Handboek psychodiagnostiek voor de hulpverlening aan kinderen en adolescenten
Tijdstroom, Uitgeverij de
€ 68.00 | Nederlandstalig | Hardcover | 2014

Korte samenvatting

Er zijn vele velden waarop de psy­cho­diag­nos­tiek van kinderen zich richt. Allereerst natuurlijk op het kind zelf in al zijn as­pec­ten: gedrag, intelligentie, leervorderingen, neuropsychologische vaardigheidsstructuur, sociaal-emotioneel functioneren. Maar belangrijk is ook de diagnostiek van zijn omgeving: de ouders en, groter, het gezinsverband, de school en de leeftijdgenoten. Dit handboek geeft een volledig, interdisciplinair beeld van al deze terreinen in de context van de hulpverlening. Naast de theoretische achtergronden van diagnostiek, onderzoek en hulpverlening bevat het een overzicht van diagnostische methoden. De auteurs, werkzaam in de praktijk als hulpverlener en/of als docent, hebben veel aandacht besteed aan de toepassing van deze methoden op concrete onderzoeksdomeinen. Praktijkvoorbeelden verlevendigen de tekst op tal van plaatsen. Deze achtste druk telt minder hoofdstukken dan de voorgaande drukken. Het hoofdstuk over zeer jonge kinderen is nu verspreid over de andere hoofdstukken. De hoofdstukken over gespreksvoering met ouders en met kinderen zijn samengevoegd, en de scheiding tussen gezinsdiagnostiek en diagnostiek van disfunctioneel ouderschap is opgeheven. De inhoud van het hoofdstuk over persoonlijkheidsonderzoek is aangepast en ingevoegd in het hoofdstuk over de sociaal-emotionele ontwikkeling. De nieuwe volgorde in de hoofdstukken over tests en vragenlijsten sluit beter aan bij de gehanteerde volgorde in de onderzoekspraktijk. De toegankelijkheid en studeerbaarheid van deze druk is vergroot door naast een register ook een lijst met definities op te nemen. Door de tekst heen worden ook voorbeelden gegeven van diagnostische valkuilen. Bovendien geeft deze druk op een vijftal losse uitslaanders een compleet overzicht van alle diagnostische tests en hun leeftijdsbereik, geordend naar toepassingsgebied. Bij bestelling via onze website, krijgt u direct 24 uur toegang tot het boek in onze leeromgeving. Daarna kan deze toegang definitief gemaakt worden met behulp van de code die in het boek staat.

Kijk hier voor eventuele andere uitgaven van Handboek psychodiagnostiek voor de hulpverlening aan kinderen en adolescenten van Tijdstroom, Uitgeverij de.

Handboek psychodiagnostiek voor de hulpverlening aan kinderen en adolescenten bestellen?

Bestel Handboek psychodiagnostiek voor de hulpverlening aan kinderen en adolescenten bij Bol.com of maak gebruik van het uitklapmenu of de tabbladen bovenaan om 'Handboek psychodiagnostiek voor de hulpverlening aan kinderen en adolescenten' van Tijdstroom, Uitgeverij de bij een van de andere boekwinkels te zoeken of te bestellen. Je ziet dan meteen of het boek leverbaar is en wat de eventuele verzendkosten zijn.

Boekdetails

  • Soort: Met illustraties
  • Taal: Nederlands
  • Afmetingen: 37x248x178 mm
  • Gewicht: 1,45 kg
  • Verschijningsdatum: augustus 2014
  • Uitgever: Tijdstroom, Uitgeverij de

Bij andere boekwinkels bestellen

Wil je 'Handboek psychodiagnostiek voor de hulpverlening aan kinderen en adolescenten' bij een van de andere boekwinkels bestellen? Maak dan gebruik van het uitklapmenu of de tabbladen bovenaan of de links hieronder en bekijk de actuele voorraad, levertijd en prijs bij de verschillende webshops.

Iedere webshop opent in een nieuw venster zodat je de status voor 'Handboek psychodiagnostiek voor de hulpverlening aan kinderen en adolescenten' eenvoudig bij de verschillende boekwinkels kan vergelijken.

Ook interessant...

  • De diagnostische cyclus
    E.E.J. de Bruyn
    € 39.50 | Nederlandstalig | Paperback | 2003
    Lees de omschrijvingVerberg de omschrijving

    Na een aantal jaren vruchtbaar gebruik (in opleiding én praktijk) van Diagnostische besluitvorming. Handleiding bij het doorlopen van de diagnostische cyclus (1995), is een volledige herziening tot standgekomen. Daarbij waren de opgedane ervaringen en de van lezers ontvangen opmerkingen en suggesties een belangrijke inspiratiebron, naast de nieuwe inzichten uit onderzoek en theorievorming. Ondanks alle veranderingen is de basisfilosofie dezelfde gebleven: de academisch opgeleide diagnosticus nee...

    Volledige beschrijving

    Na een aantal jaren vruchtbaar gebruik (in opleiding én praktijk) van Diagnostische besluitvorming. Handleiding bij het doorlopen van de diagnostische cyclus (1995), is een volledige herziening tot standgekomen. Daarbij waren de opgedane ervaringen en de van lezers ontvangen opmerkingen en suggesties een belangrijke inspiratiebron, naast de nieuwe inzichten uit onderzoek en theorievorming. Ondanks alle veranderingen is de basisfilosofie dezelfde gebleven: de academisch opgeleide diagnosticus neemt de positie in van een praktijkwetenschapper (scientist-practioner). De praktijkwetenschapper is een professional die cliëntbetrokkenheid en gebruik van wetenschappelijke kennis op transparante en verantwoorde wijzemoet kunnen combineren. De veranderingen betreffen zowel de opmaak van het boek, de interne structuur van de verschillende stappen in het diagnostischproces en inhoudelijke uitwerkingen. Voor wat betreft de opmaak is gekozen voor een hoofdtekst met extra uitleg in aparte boxen. De hoofdtekst kan zonder de boxen gelezen worden. De boxen presenteren aanvullende, verdiepende informatie. De interne structuur van de klachtanalyse wordt consequent als uitgangspunt voor het opsporen van de hulpvraag genomen. De klacht- en daaraan gekoppelde hulpvraaganalyse is gedetailleerd uitgewerkt en de overgang van hulpvraag naar het opzetten van het diagnostisch scenario wordt in een apart hoofdstuk uitvoerig toegelicht. Alsbelangrijke aanvulling wordt een hoofdstuk besteed aan de aanmelding die aan de opstart van hetiagnostisch proces voorafgaat. De overige hoofdstukken zijn zeer grondig herschreven.

    ---------------------------------------------------------------------------------------
    E-Lexicon Handelingsgericht Werken

    De code die u vindt in dit boek geeft toegang tot het E-Lexicon Handelingsgericht Werken. E-Lexicon geeft snel de juiste, beknopte en duidelijke definitie van alle mogelijke termen binnen handelingsgericht werken: van kindplan en constructief communiceren met ouders tot groepsoverzicht en groepsplan.

    Het E-Lexicon wordt voortdurend geactualiseerd en verrijkt. Zo is het
    E-Lexicon altijd actueel en correct.

    Inklappen

    Nederlandstalig | Paperback | 2003
    ISBN: 9789033452987

    Vind meer boeken van E.E.J. de Bruyn.

  • Handboek diagnostiek in de leerlingenbegeleiding
    K. Verschueren
    € 40.14 | Nederlandstalig | Paperback | 2016
    Lees de omschrijvingVerberg de omschrijving

    Om elke leerling onderwijs en zorg op maat te kunnen bieden, moeten zijn specifieke onderwijs- en opvoedingsbehoeften, en de context waarin hij functioneert, in kaart worden gebracht. Het is een hele klus, een bijna onmogelijke taak zelfs, om over elk mogelijk probleem een parate kennis van de recentste wetenschappelijke inzichten te bezitten. Dit handelingsgericht handboek bundelt alvast alle inhoudelijke wetenschappelijke kennis die vereist is om de diverse diagnostische vragen te beantwoorden...

    Volledige beschrijving

    Om elke leerling onderwijs en zorg op maat te kunnen bieden, moeten zijn specifieke onderwijs- en opvoedingsbehoeften, en de context waarin hij functioneert, in kaart worden gebracht. Het is een hele klus, een bijna onmogelijke taak zelfs, om over elk mogelijk probleem een parate kennis van de recentste wetenschappelijke inzichten te bezitten. Dit handelingsgericht handboek bundelt alvast alle inhoudelijke wetenschappelijke kennis die vereist is om de diverse diagnostische vragen te beantwoorden. Per thema of doelgroep wordt een stand van zaken gegeven van de theorievorming en het empirische onderzoek, met een vertaling van theorie en onderzoek naar de diagnostische praktijk. Vervolgens komt een selectie van diagnostische middelen aan bod: tests, vragenlijsten, observatieschalen, interviews enz. Ten slotte, gaat elk hoofdstuk in op de aansluiting tussen diagnostiek en advisering of hulpverlening. Het handboek is in de eerste plaats bedoeld voor (school)psychologen en (ortho)pedagogen in de onderwijs- of leerlingenbegeleiding met diagnostiek in hun takenpakket en studenten in de (toegepaste) psychologie en pedagogische wetenschappen. Ook anderen die een degelijke kennis over diagnostiek willen verwerven, vinden hier hun gading. De inzichten die in dit handboek staan beschreven, gelden zowel voor het Vlaamse als voor het Nederlandse onderwijsveld. Ze kunnen toegepast worden in zowel het basisonderwijs als het secundair of voortgezet onderwijs. Met bijdragen van N. Aelterman, D. Baeyens, P. Bijttebier, V. Briers, E. Buyse, H. Colpin, A. de Groot, V. Donche, J. Fontaine, E. Gadeyne, V. Germeijs, P. Ghesquière, L. Goossens, H. Grietens, M. Huizinga, H. Koomen, W. Lens, B. Maes, F. Mels, B. Orobio de Castro, N. Pameijer, M. Pluymakers, A. Ponsioen, W. Resing, H. Roeyers, W. Ruijssenaars, M. Schittekatte, J. Spilt, B. Soenens, A. van der Leij, F. Van de Vijver, J. van Hell, H. van Luit, M. van Minderhout, M. Vansteenkiste, K. Vernooy, K. Verschueren, M. van Weerdenburg, S. Wouters en M. Wijnekus.

    Inklappen

    Nederlandstalig | Paperback | 2016
    ISBN: 9789044134438

    Vind meer boeken van K. Verschueren.

  • Handelingsgerichte diagnostiek in het onderwijs
    Noelle Pameijer
    € 47.50 | Nederlandstalig | Paperback | 2015
    Lees de omschrijvingVerberg de omschrijving

    Handelingsgerichte diagnostiek (HGD) staat na 15 jaar nog onverminderd in de belangstelling. Veel onderwijsprofessionals omarmen het model dat hen inspireert tot een reflectie op hun diagnostische werk. De uitgangspunten en fasen van HGD kunnen hun professionele handelen verbeteren. Ook leerlingen, leraren en ouders waarderen het dat HGD hen actief betrekt in het diagnostische proces. HGD biedt een handzaam kader voor constructieve samenwerking. Sinds 'het rode HGD-boek' in 2004 verscheen is er ...

    Volledige beschrijving

    Handelingsgerichte diagnostiek (HGD) staat na 15 jaar nog onverminderd in de belangstelling. Veel onderwijsprofessionals omarmen het model dat hen inspireert tot een reflectie op hun diagnostische werk. De uitgangspunten en fasen van HGD kunnen hun professionele handelen verbeteren. Ook leerlingen, leraren en ouders waarderen het dat HGD hen actief betrekt in het diagnostische proces. HGD biedt een handzaam kader voor constructieve samenwerking. Sinds 'het rode HGD-boek' in 2004 verscheen is er veel gebeurd. In vele opleidingen en trainingen in het primair en voortgezet (speciaal) onderwijs is hard gewerkt met HGD. Dit heeft een schat aan ervaringen opgeleverd. Recent wetenschappelijk onderzoek biedt waardevolle informatie over wat effectief is in het onderwijs en de ondersteuning van leerlingen, leraren en ouders. Ook de visie op diagnostiek is veranderd: wat maakt diagnostiek waardevol? Het beleid Passend Onderwijs heeft bovendien de nodige implicaties voor diagnostiek. De hoogste tijd dus voor een doorontwikkeling van HGD. De vele ervaringen zijn hierbij benut: wat werkte is verder uitgebouwd en wat niet werkte is veranderd. HGD sluit nu naadloos aan bij handelingsgericht werken (HGW) op school. Zo is er meer aandacht voor de onderwijsbehoeften van leerlingen en de ondersteuningsbehoeften van leraren en ouders. Ook de vraag 'hoe kan HGD bijdragen aan de HGW-cyclus' komt aan de orde. De leerling heeft een sterke positie en participeert als mede-onderzoeker in het diagnostisch proces. Er is meer aandacht voor het samen met de leraar analyseren van zijn pedagogisch-didactische aanpak. Ouderbetrokkenheid is uitgewerkt, met onderwijs ondersteunend gedrag als speerpunt. Veel voorkomende valkuilen in diagnostische besluitvorming komen eveneens aan bod, met suggesties hoe deze te omzeilen. Veel praktijkvoorbeelden illustreren de mogelijkheden van HGD in het onderwijs. Dit alles maakt dit boek tot een geheel vernieuwde versie van HGD. HGD in het onderwijs is bedoeld voor orthopedagogen en psychologen werkzaam in het onderwijs. Het geeft hun antwoord op de vraag: in hoeverre werk ik conform de recente standaarden van HGD? Daarnaast is het interessant voor intern en ambulant begeleiders, gedrags-, reken- en taalspecialisten, zorgcoördinatoren, managers, onderwijskundigen, schoolmaatschappelijk werkers en jeugdartsen en -verpleegkundigen. Noëlle Pameijer (schoolpsycholoog) verricht HGD in het regulier en speciaal basisonderwijs en ondersteunt veel scholen bij de implementatie van HGW. Tanja van Beukering (pedagoog en onderwijskundige) is als adviseur, onderzoeker en trainer werkzaam bij Van der Wolf & Van Beukering, onderwijsadviseurs. Noëlle en Tanja zijn de ontwikkelaars van HGW en HGD.

    Inklappen

    Nederlandstalig | Paperback | 2015
    ISBN: 9789033497933

    Vind meer boeken van Noelle Pameijer.

  • Observeren en rapporteren
    Smadar Celestin-Westreich
    € 33.95 | Nederlandstalig | Paperback | 2017
    Lees de omschrijvingVerberg de omschrijving

    Observeren en rapporteren behandelt de essentiële kennis en vaardigheden die nodig zijn voor het deskundig observeren volgens het FACE®-model (Faciliteren van de Afstemming van Cognities en Emoties). Dit model gaat uit van de systematische afstemming van het eigen denken en voelen op het professionele handelen. Toepassing van dit model helpt de eigen vaardigheden als observator te ontwikkelen. Deel I begeleidt de student op het leerpad van ‘alledaags’ naar professioneel observeren. In deel II is...

    Volledige beschrijving

    Observeren en rapporteren behandelt de essentiële kennis en vaardigheden die nodig zijn voor het deskundig observeren volgens het FACE®-model (Faciliteren van de Afstemming van Cognities en Emoties). Dit model gaat uit van de systematische afstemming van het eigen denken en voelen op het professionele handelen. Toepassing van dit model helpt de eigen vaardigheden als observator te ontwikkelen. Deel I begeleidt de student op het leerpad van ‘alledaags’ naar professioneel observeren. In deel II is het (systematisch) observeren uitgewerkt in een stappenplan. Aan de hand van praktijkvoorbeelden, cases en opgaven kan de lezer actief aan de slag met de stof. Deze tweede editie van Observeren en rapporteren is aangepast aan recente inzichten en uitvoerig uitgewerkt met praktijkvoorbeelden.

    Inklappen

    Nederlandstalig | Paperback | 2017
    ISBN: 9789043033817

    Vind meer boeken van Smadar Celestin-Westreich.

Handboek psychodiagnostiek voor de hulpverlening aan kinderen en adolescenten van Tijdstroom, Uitgeverij de is te vinden via Zoekeenboek.nl. Klik op het boek om deze direct te bestellen bij Bol.com of bekijk de status bij de verschillende boekwinkels. Via het uitklapmenu of de tabbladen ga je direct naar de andere boekwinkels waar je de beschikbaarheid van dit boek kan bekijken.

Boeken worden geladen
een ogenblik geduld

Boek wordt geladen
een ogenblik geduld